Chris wrote:¿Asturiano o Español?
Chris has asked an essential question.
I'm pleased that Barbara's granddaughter has chosen Spain, but I'm uncomfortable with the possibility that the school system or teacher is limiting the investigation to "nation-states" as if the people, cultures, and local environments within nation-states are homogeneous.
I wrote in another thread about how in my Spanish language class, the teacher and a visitor insisted that Asturianu isn't a language. I see this is a similar kind of issue.
To be honest, I'm ambivalent. The reality of any education is that we have to summarize and categorize information or we'd just have a bucket of unorganized data. But reality doesn't fit into neatly organized schemas. In a true education, we would find a way to recognize this problem.
How is the poor girl going to summarize the diversity within Spain? She could take the easy way out and talk about the marketing myth version of Spain: bullfights, flamenco, Castilian, the royalty, olive trees, and a hot, dry climate. Would that be educational?
I'm not suggesting that the granddaughter become an activist for nationalist issues. She's a sixth grader. I do think, however, that this is an issue of intellectual integrity. The way we conceptualize our world transforms the world, so it's important that we think carefully about the vision of that world that we want to promote.
-----------------------
Chris wrote:¿Asturiano o Español?
Chris ha formulado una pregunta esencial.
Estoy contento que la nieta de Barbara ha elegido España, pero soy incómodo con la posibilidad que el sistema escolar o el profesor está limitando la investigación a los estados-naciones" como si el pueblo, las culturas, y los ambientes locales dentro de un estado-nación sean homogéneos.
Escribí en otro hilo sobre que en una clase de la lengua española, el profesor y un visitante insistieron que asturianu no es una lengua. A mi es un tema similar.
Ser honesto, soy ambivalente. La realidad de cualquier educación es que tenemos que resumir y categorizar la información o acabamos de tener un cubo de datos desorganizados. Pero la realidad no cabe en esquemas cuidadosamente organizados. En una educación verdadera, encontraríamos una manera de reconocer este problema.
¿Cómo va la muchacha pobre a resumir la diversidad dentro de España? Ella podría tomar la opción fácil y hablar de la versión mítica de España de la mercadotecnia: las corridas de toros, el flamenco, castellano, la familia real, los árboles olivos, y un clima caliente y seca. ¿Eso sería educativo?
No estoy sugiriendo que la nieta se hace un activista para asuntos nacionalistas. Ella tiene doce años, más o menos. Pienso, sin embargo, que ésta es una cuestión de integridad intelectual.
La manera en que conceptuamos nuestro mundo transforma el mundo, así que es importante que pensamos cuidadosamente de la visión de ese mundo que deseamos promover.