lizfll wrote:.... Perhaps those of us who are called to this "quest" are simply people who are inherently introspective and strive to understand ourselves better. Maybe we feel that learning about our ancestors and who they were, where they lived etc will teach us something more about ourselves and why our own behavioral patterns and thoughts are the way they are. ....
I agree that introspection is needed if we're paying attention to the longing within. In my case, wanting to understand my grandparents was also a big source of this feeling different. When I decided to live in Spain in the 1980s, I told others that it was to get a sense for who my maternal grandparents were. Both were long gone and I never had met my grandmother and barely knew my grandfather. In that first stay in Spain, I imagined my grandparents as having been "Spanish."
It wasn't until years later on another visit to Asturias in the 1990s that I understood that Spain has strong regional cultural differences and that my grandparents may have been more Asturian than Spanish in culture. That shift in my awareness was almost certainly a result of the revival in Asturias of interest in Asturian identity and traditional culture. In the Franco era, Asturian culture and Asturian language was viewed as inferior, something for only the supposedly stupid country bumpkins (hicks).
A few younger Asturians must have felt this same longing, too. Musical groups like Urogallos arose in the 1970s and Llan de Cubel and Nuberu in the 1980s. Their members researched and popularized folk tunes and instruments. Many of them also used the Asturian language in order to revalue it. With the ethnological research and teaching of young gaiteros like Xuacu Amieva and others, the gaita and traditional music rebounded. As a result of this resurgence, the gaita is now played by thousands of Asturians of all ages and genders, but more importantly, a much greater percentage of Asturian young people value their cultural heritage.
I may be a little off in recounting the timeline, but I do know that without those young people -- gaitero Xuan Fernández and his friends (including his gaita constructor, Carlos) -- teaching me about the culture, I would never have learned about Asturian culture, would never have come to appreciate its special attributes, and would never have understood anything of the environment that my grandparents grew up in. I am deeply indebted to many!
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lizfll wrote: [trans. Art] .... Quizás aquellos de nosotros que estemos llamados a esta "misión" son simplemente personas que son inherentemente introspectivas y tratamos de entendernos mejor. Tal vez piensen que aprender de nuestros antepasados y quiénes eran, dónde vivían, etc. nos enseñará algo más sobre nosotros mismos y por qué nuestros propios patrones de comportamiento y los pensamientos son como son. ....
Estoy de acuerdo en que la introspección es necesaria si estamos prestando atención a la nostalgia del interior. En mi caso, queriendo comprender mis abuelos era también una gran fuente de este sentimiento diferente. Cuando me decidí a vivir en España en la década de 1980, les dije a los demás que era para llegar a una idea de quiénes eran mis abuelos maternos. Ambos se habían muertos y nunca conocí a mi abuela y apenas conocí a mi abuelo. En esa primera estancia en España, me imaginé que mis abuelos habían sido "españoles".
Me tardó muchos años, hasta los 1990s en otra visita a Asturias, entender que España mantiene culturas regionales muy distintas y que mis abuelos probablemente habían sido más asturianos que españoles en su cultura. Ese cambio en la conciencia mía fue seguramente el resultado de la reactivación en Asturias de interés en la identidad y la cultura tradicional asturiana. En la época de Franco, la cultura y la lengua asturiana asturiano fueran mal visto, como inferior, algo para los paletos (campesinos) supuestamente estúpidos.
Algunos pocos asturianos menores también deben haber sentido esta misma añoranza. Grupos musicales como Urogallos surgió en los años 70 y Llan de Cubel y Nuberu en la década de 1980. Sus miembros investigaron y popularizaron canciones e instrumentos folclóricos. Muchos de ellos también se utiliza la lengua asturiana con el fin de revalorizarla. Con la investigación etnológica y la enseñanza de gaiteros jóvenes, como Xuacu Amieva y otros, la música tradicional y la gaita renacieron. Como resultado de este resurgimiento, la gaita ahora se juega por miles de asturianos de todas edades y sexos pero, más importante aún, un porcentaje mucho más grande de jóvenes asturianos valoran su patrimonio cultural.
Tal vez falta algo en el recuento de la línea de tiempo, pero sé que sin esos jóvenes -- gaitero Xuan Fernández y sus amigos (¡y incluyendo a su constructor de gaitas, Carlos!) -- quienes me enseñaron sobre la cultura, yo nunca habría aprendido sobre la cultura asturiana, nunca habría llegado a apreciar sus atributos especiales, y nunca había entendido nada del medio ambiente en que mis abuelos se criaron. ¡Estoy profundamente en deuda con muchos!